Сайт працює у тестовому режимі

Офіційний вебсайт

ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ

Зверенння успішно відправленно

Порядок оскарження порушень на місцевих виборах

06.11.2020 - 20:13

Особи, які вбачають порушення виборчого законодавства, своїх виборчих прав та законних інтересів рішеннями, діями чи бездіяльністю виборчих комісій, наділені можливостями щодо оскарження таких рішень, дій чи бездіяльності до суду або до відповідної виборчої комісії (в окремих випадках).

Відтак, задля забезпечення дієвості механізму оскарження, а також забезпечення реалізації і захисту виборчих прав, законних інтересів субʼєктів виборчого процесу такі особи мають чітко розуміти, до кого, ким та у які строки повинна бути подана відповідна скарга чи позовна заява.

Суб’єкт виборчого процесу з місцевих виборів може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України (частина перша статті 64 Виборчого кодексу України).

Також виборчим законодавством України встановлена можливість звернення зі скаргою до відповідних виборчих комісій, що регламентовано Розділом XI Виборчого кодексу України та Порядком розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого Постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192.

Так, суб’єкти звернення зі скаргою можуть оскаржити:

1) до територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів:

– рішення, дії чи бездіяльність територіальної виборчої комісії нижчого рівня, яка встановлює підсумки голосування з відповідних місцевих виборів;

– рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії, яка забезпечує організацію і проведення відповідних місцевих виборів (у разі якщо підсумки голосування з відповідних місцевих виборів не встановлюються).

2) до територіальної виборчої комісії, яка встановлює підсумки голосування з відповідних місцевих виборів (у разі якщо результати таких місцевих виборів встановлює територіальна виборча комісія вищого рівня), – рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії, яка забезпечує організацію і проведення відповідних місцевих виборів.

3) до територіальної виборчої комісії, яка утворила відповідну дільничну виборчу комісію, – дії чи бездіяльність члена такої дільничної виборчої комісії.

!!! Важливо !!!

Центральна виборча комісія розглядає лише скарги щодо бездіяльності територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів.

 

Суб’єктом звернення до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу з місцевих виборів, може бути:

1) кандидат у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, селищної, сільської ради, кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови, зареєстрований для участі у відповідних місцевих виборах.

Від імені відповідного кандидата суб’єктом звернення зі скаргою може бути довірена особа такого кандидата.

2) місцева організація партії – суб’єкт виборчого процесу місцевих виборів в особі її керівника, представника місцевої організації партії у виборчій комісії Автономної Республіки Крим, обласній, районній, районній у місті, а також міській, сільській, селищній (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборчій комісії, уповноваженої особи місцевої організації партії в єдиному багатомандатному, територіальному виборчому окрузі чи іншої особи, уповноваженої рішенням керівного органу місцевої організації партії.

3) офіційний спостерігач від кандидата в депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) в багатомандатному виборчому окрузі, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, місцевої організації партії, яка висунула виборчі списки кандидатів у депутати на місцевих виборах, громадської організації – до територіальної виборчої комісії на території відповідного виборчого округу з відповідних місцевих виборів.

4) виборець, виборчі права або охоронювані законом інтереси якого щодо участі у виборчому процесі місцевих виборів порушено рішенням, дією чи бездіяльністю суб’єкта оскарження.

При цьому виборець може оскаржити до відповідної виборчої комісії рішення, дії чи бездіяльність суб’єктів оскарження, якщо такі рішення, дії чи бездіяльність порушують особисто його виборчі права або охоронювані законом інтереси щодо участі у виборчому процесі, у тому числі на участь у роботі виборчої комісії, здійснення спостереження, присутність на засіданні виборчої комісії у визначених Кодексом випадках, під час проведення голосування відповідно до Кодексу, незабезпечення встановлених Кодексом умов для голосування виборців з порушенням здоров’я (у зв’язку з інвалідністю, тимчасовим розладом здоров’я, віком).

Загальний строк оскарження становить два дні після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб’єктом оскарження.

Разом з тим Виборчим кодексом України встановлено спеціальні строки оскарження:

1) скарга щодо порушення, яке мало місце до дня голосування, може бути подана протягом двох днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності, але не пізніше 22 години дня, що передує дню голосування.

2) скарга щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів виборчих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановлення підсумків голосування та/або під час транспортування виборчих документів, може бути подана до виборчої комісії не пізніше наступного дня після дня прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності, але не пізніше часу прийняття відповідною виборчою комісією виборчих документів такої виборчої комісії відповідно до Кодексу.

Суб’єктам звернення зі скаргою важливо також враховувати необхідність дотримання вимог щодо форми та змісту скарги, яка подається до виборчої комісії. Адже недотримання цих вимог має своїм наслідком повернення такої скарги без розгляду.

Враховуючи швидкоплинність виборчого процесу, а також те, що саме на територіальні виборчі комісії покладено обов’язок щодо підготовки, організації та проведення відповідних місцевих виборів, закликаємо дотримуватись норм виборчого законодавства при оскарженні рішень, дій чи бездіяльності таких комісій. При цьому – уникати зловживання своїми процесуальними правами та обирати найбільш оптимальний шлях для оскарження, задля недопущення ситуації, за якої буде фактично неможливо відновити порушені виборчі права у майбутньому.

Відділ взаємодії із ЗМІ
Секретаріату Комісії