Рахункова палата здійснила перевірку ефективності використання Центральною виборчою комісією коштів державного бюджету у 2005-2006 роках. Оприлюднені результати цієї перевірки вже кілька днів є темою обговорення в низці засобів масової інформації, деякі з них не гребують зловтішними заголовками з цього приводу.

Кажуть, тому, хто виправдовується, завжди складніше. Але в даному випадку і не йдеться про виправдання, бо виправдовуватись має той, хто винен. Провини ж Центральна виборча не відчуває, оскільки діяла тільки відповідно до вимог Закону про вибори народних депутатів України. Однак варто дати деякі необхідні пояснення до оприлюдненої інформації, адже не всі читачі є фахівцями з питань фінансового забезпечення виборчого процесу.

Фактично суть претензій, висунутих Комісії за підсумками перевірки, полягає в завищенні бюджетних призначень та довготерміновому відволіканні коштів державного бюджету.

Це так зване завищення було констатовано за підсумками вже проведеної виборчої кампанії. У той час, як Центральній виборчій комісії довелось передбачати фінансові обсяги на проведення виборів на перспективу, за принципово новим законом, не маючи точних відомостей ні про кількість суб’єктів виборчого процесу (а відтак можливі обсяги передвиборної агітації), ні про число виборчих дільниць і виборчих комісій тощо. Приміром, при визначені обсягів фінансування, виходячи із норми цього Закону (стаття 19) про кількість виборців на виборчій дільниці, було прораховано, що необхідно буде утворити 36 108 дільниць. Саме на таку їх кількість передбачила кошти Комісія – вчинити інакше вона не мала права, бо це було б порушенням Закону. Фактично ж окружними виборчими комісіями за поданням відповідних органів місцевої влади та органів місцевого самоврядування було утворено – з явним, на жаль, порушенням Закону про вибори народних депутатів України – на 2 180 дільниць менше.

Також Центрвиборчком не міг планувати неповну укомплектованість виборчих комісій – відповідно до Закону кількість членів виборчих комісій мала становити близько мільйона. Та з різних причин, які не залежали від Комісії (оскільки відповідно до Закону України „Про вибори народних депутатів України” не ЦВК, а партії та виборчі блоки партій формували склад дільничних виборчих комісій), фактично у комісіях працювало лише 543 тисячі осіб при запланованій кількості 720 тисяч.

І це тільки основні причини визначення Комісією саме таких фінансових обсягів, які було названо завищеними – низку інших перераховувати довго.

Але в кінцевому підсумку Рахункова палата констатувала, що всі невикористані суми було повернуто до бюджету. До відома й уваги зловтішників – не на розважальні заходи чи вояжі витрачено, не на предмети розкоші. Ні до чиєї кишені не перекочувала жодна копійка! І в цьому – суть. А тим, хто любить розмахувати сенсаційними заголовками-звинуваченнями, хочемо порадити: не шукайте чорну кішку там, де немає навіть темної кімнати.

Прес-служба
Центральної виборчої комісії

06.02.2007 р.