16 січня в головному офісі відкритого акціонерного товариства „Укртелеком” Центральна виборча комісія спільно з Державним комітетом телебачення і радіомовлення України та Національною рада України з питань телебачення і радіомовлення провела селекторну нараду з питань надання ефірного часу на телебаченні та радіо для проведення передвиборної агітації політичними партіями (виборчими блоками партій) – суб’єктами виборчого процесу за рахунок і в межах коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення виборів.
Цього разу нарада відзначалась тим, що проходила у відеорежимі, присутні в кожному регіональному відділенні „Укртелекому” могли бачити своїх співрозмовників у центральній студії й спілкуватися з ними.
До участі в масштабній селекторній розмові були запрошені керівники Державного комітету телебачення і радіомовлення України, Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, представники державних органів, підприємств, установ, організацій, заступники голів обласних державних адміністрацій та обласних рад, керівники обласних (або регіональних) державних та комунальних телерадіоорганізацій, а також регіональні представники Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення.
Голова Центральної виборчої комісії Я.В. Давидович поінформував учасників, що Центральна виборча комісія завершила реєстрацію політичних партій (виборчих блоків партій) – суб’єктів виборчого процесу. Зареєстровано 45 політичних сил, у списках яких боротимуться за депутатський мандат 7 733 кандидати. 51 політична партія йде на вибори у складі блоків, 28 – самостійно. Відмовлено в реєстрації 6 політичним партіям та 2 виборчим блокам партій.
Отож, участь у виборчих перегонах братимуть зареєстровані 45 суб’єктів, якщо ця цифра не зміниться внаслідок розгляду в судах скарг тих політичних сил, яким відмовлено в реєстрації. Закон надає партіям і блокам можливість оприлюднити за державні кошти свої передвиборні програми на телебаченні та радіомовленні державної чи комунальної форми власності.
Однак виділити такий ефірний час з дотриманням усіх вимог чинного Закону України "Про вибори народних депутатів України" досить непросто. Ускладнилось вирішення цього питання насамперед тим, що на цих виборах кількість суб’єктів є безпрецедентною (у виборах 2002 року брали участь 33 політичні сили). А частиною четвертою ст. 69 Закону передбачено, що ефірний час для проведення передвиборної агітації виділяється у загальному обсязі 60 хвилин на загальнонаціональному телебаченні та 60 хвилин на загальнонаціональному каналі радіо, а також по 20 хвилин на регіональних телеканалах і по 20 хвилин на регіональному радіомовленні у кожному з регіонів у двох рівних частках від загальних обсягів часу між дев’ятнадцятою і двадцять другою годинами. При цьому необхідно визначитися з часом так, щоб на телебаченні та радіо ці передачі не перекривались одна одною і щоб впродовж 20 хвилин до і після трансляції вони не могли коментуватись чи оцінюватись у будь-якій формі.
Отже, привернув увагу Голова Центрвиборчкому, щоб забезпечити безумовне виконання вимог Закону, необхідно зробити деяке коригування організації висвітлення виборчих програм на телебаченні та радіомовленні за рахунок і в межах коштів Державного бюджету. Зокрема, вже цілком очевидна необхідність того, щоб передачі виходили не тільки в робочі, але й у вихідні дні. Враховуючи, що останнім можливим днем теле- та радіовиступів є 24 березня, то, щоб надати ефірний час усім суб’єктам виборчого процесу, трансляцію передач необхідно розпочинати не пізніше 8 лютого. Якщо врахувати наявність у судах матеріалів ще кількох політичних сил і того, що в разі позитивного для них рішення кількість суб’єктів збільшиться, то ця дата теж може бути змінена, і старт цього етапу виборчих перегонів може відбутися ще раніше.
Та навіть і це, відзначив Ярослав Давидович, не було б проблемою, якби окружні виборчі комісії розпочинали свою роботу дещо раніше, але, виходячи з процедур, передбачених Законом, вони будуть сформовані лише 24 січня, і організаційний процес потребуватиме часу – зокрема, для вирішення всіх юридичних питань, та й самої процедури жеребкування.
Відповідно до частини сьомої статті 69 черговість виходу політичних сил в ефір буде визначатися жеребкуванням у Центральній виборчій комісії і відповідних виборчих комісіях за визначенням Центральної виборчої комісії. Це, як правило, окружні комісії в обласних центрах, і саме через них буде здійснюватись фінансування.
За попередніми орієнтовними розрахунками, сума коштів, яку передбачається надати визначеним окружним виборчим комісіям, буде розраховуватись, виходячи з середньої вартості 200 гривень за одну хвилину мовлення на місцевому телебаченні та 85 гривень за хвилину – на місцевому радіомовленні.
За підсумками проведених у Центральній виборчій комісії робочих нарад спільно з керівництвом Державного комітету з питань телебачення і радіомовлення України, Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, Національної телекомпанії України та Національної радіокомпанії України розроблено оптимальний графік надання ефірного часу на УТ-1 та Першому національному каналі радіо між 19-ю та 22-ю годинами двічі по 30 хвилин кожній політичній силі. Отже, визначено такі періоди для відповідного мовлення: на УТ-1 – з 19.00 до 19.30 транслюється перший випуск, з 20.00 до 20.30 – другий випуск. На І каналі Національної радіокомпанії України – з 19.30 до 20.00 виходить перший випуск, з 21.10 до 21.40 – другий випуск.
На жаль, щодо регіонального мовлення це зробити складніше, зазначив Я. Давидович. Графік часу, який би повністю відповідав умовам Закону України "Про вибори народних депутатів України", потрібно відрегулювати так, щоб була дотримана вимога частини 15 ст. 71 Закону, тобто регіональні канали телерадіомовлення не повинні перекривати передачі передвиборної агітації партій (блоків), що транслюються на загальнодержавному рівні.
Крім того, за результатами нарад, проведених Центральною виборчою комісією, з’ясовано, що в Донецькій, Закарпатській, Луганській, Одеській, Сумській, Тернопільській областях охоплення ефіру державними та комунальними телекомпаніями становить менше 50% територій. Тож Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення та Держкомітет телебачення і радіо запропонували такий варіант, як використання можливостей парламентської телерадіокомпанії „Рада”, мовлення якої проліцензовано Національною радою в мережах кабельного телебачення всієї України. Є відповідне звернення Центральної виборчої комісії та цих двох організацій до Голови Верховної Ради України В.М. Литвина і до директора компанії М.П. Орловського з проханням посприяти тому, щоб ТРК „Рада” була задіяна для транслювання передвиборних матеріалів. Це дасть змогу додатково охопити в масштабах України близько 15 млн. телеглядачів. У разі позитивного вирішення цього питання Національна рада в оперативному порядку внесе зміни до сітки мовлення ТРК „Рада” на період виборчої кампанії.
Голова Державного комітету телебачення і радіомовлення України І.С. Чиж поінформував учасників наради, що в комітеті готується проект наказу, яким визначається час для виходу суб’єктів виборчого процесу в ефір регіональних телерадіоорганізацій (двічі по 10 хвилин). Зокрема, на телебаченні перший вихід в ефір планується в часовому відрізку між 19.30 та 20.00, другий – між 20.30 та 21.00. На місцевому радіо відповідні виходи в ефір будуть здійснюватись двічі по 10 хвилин з 20.00 до 20.10 і з 20.20 до 20.30.
Користуючись тією нагодою, що у студіях були присутні заступники голів обласних рад та обласних державних адміністрацій, Голова Центральної виборчої комісії більш детально зупинився на окремих питаннях стану справ з організацією підготовки до виборів народних депутатів України та місцевих виборів. Зокрема, він повідомив, що станом на 15 січня Центральна виборча комісія має інформацію щодо включення до списків виборців 36 млн. 309 тис. 183 осіб. Це приблизно на 1 млн. 348 тис. виборців менше, ніж було включено до списків для голосування 26 грудня 2004 року.
Проте у ситуації зі списками, наголосив Я.Давидович, головною складовою є не кількість, а достовірність відомостей. У ході уточнення та перевірки списків, наприклад, виявились такі факти, коли в населених пунктах, наявних у регіонах за даними органів статистики, не зафіксовано жодного виборця.
Було обговорено також питання розташування окружних виборчих комісій, створення їм відповідних умов роботи, забезпечення належною технікою, телефонним зв’язком, інформаційними комунікаціями тощо.
Організатори селекторної наради відповіли на низку запитань учасників з регіонів.
Прес-служба
Центральної виборчої комісії
16.01.2006 р.