17 вересня заступник Голови Комісії Андрій Магера провів чергове засідання Центральної виборчої комісії.
З метою забезпечення реалізації і захисту виборчих прав громадян України, а також однакового застосування Закону України „Про Державний реєстр виборців” Центральна виборча комісія затвердила Роз’яснення щодо застосування окремих положень Закону України „Про Державний реєстр виборців” у частині визначення органом ведення Державного реєстру виборців за мотивованим зверненням виборця іншої виборчої адреси, аніж зареєстроване місце його проживання.
Як зазначено в Законі про Державний реєстр виборців, однією з основних засад ведення Реєстру є законність і пріоритетність прав людини. Законодавством також встановлено, що реєстрація місця проживання чи місця перебування особи або відсутність такої реєстрації не можуть бути, зокрема, підставою для обмеження прав і свобод громадян.
Тож у прийнятих Роз’ясненнях можуть знайти відповіді на запитання, що виникають з приводу визначення виборчої адреси виборця, як громадяни, котрі прагнуть реалізувати своє право на волевиявлення, так і посадові особи органів Державного реєстру виборців.
Відповідно до Закону про Державний реєстр виборців виборець має право шляхом звернення до органу ведення Реєстру з мотивованою заявою ініціювати визначення іншої виборчої адреси, аніж зареєстроване місце проживання та адреса його житла. Відтак у Роз’ясненнях детально викладено, які фактичні обставини можуть обумовлювати постійний характер проживання виборця за вказаною ним адресою, а також наводиться перелік документів, що засвідчують постійний характер проживання виборця за цією адресою. При цьому зазначено, що наведені переліки фактичних обставин і документів, що їх підтверджують, не є вичерпними. Тобто працівники органів ведення Реєстру мають уважно розглядати й інші випадки та приймати мотивовані рішення щодо визначення виборчої адреси виборця.
Під час засідання Комісія також розглянула подання голови Зіньківської районної ради Полтавської області О.О. Путрі від 31 серпня 2009 року щодо реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою з таких питань:
"1. Чи затверджуєте (схвалюєте) ви нову редакцію частини першої статті 71 Конституції України наступного змісту:
"Вибори Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, голів та депутатів місцевих рад є вільними й відбуваються на основі загального, рівного та прямого виборчого права шляхом таємного голосування"?
- так
- ні.
2. Чи затверджуєте (схвалюєте) ви частину першу статті 90 Конституції України наступного змісту:
"Повноваження Верховної Ради України припиняються у день відкриття першого засідання Верховної Ради України нового скликання. Строк повноважень Верховної Ради України може бути продовжений лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану"?
- так
- ні.
3. Чи затверджуєте (схвалюєте) ви частину другу статті 154 Конституції України наступного змісту:
"Зміни та доповнення до Конституції України можуть бути затверджені безпосередньо на всеукраїнському референдуму. Зміни та доповнення до Конституції України, затверджені на такому референдумі, є загальнообов’язковими і не потребують прийняття будь-яких рішень чи здійснення дій органами державної влади або їх посадовими особами"?
- так
- ні".
Розглянувши зазначене подання та додані до нього документи, Центральна виборча комісія встановила, що питання, схвалені учасниками зборів громадян України для утворення ініціативної групи, не можуть бути предметом всеукраїнського референдуму. Крім того, в процесі обговорення було зазначено, що надані документи не відповідають вимогам Закону України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми". Відтак Комісія прийняла рішення про відмову в реєстрації ініціативної групи.
З цих же підстав було відмовлено в реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, утвореної на зборах громадян України, що відбулися 15 серпня 2009 року в місті Житомирі. Відповідне подання Житомирського міського голови В.Т. Шелудченко від 27 серпня 2009 року щодо реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою з вище наведених питань надійшло до Центральної виборчої комісії 4 вересня 2009 року.
Відділ взаємодії із засобами масової інформації
Секретаріату Центральної виборчої комісії