За час існування Комісії майже на кожній ділянці роботи впроваджувались автоматизовані технології, що значно пришвидшували виконання завдань. З кожним роком все успішніше використовуються різноманітні інновації. Сьогодні працівники Секретаріату ЦВК вже цілком виправдано вважають, що такий підхід – норма, а не виняток, як це було в перші роки діяльності Центральної виборчої комісії.
Так, у 1997 році ЦВК розпочинала свою роботу, використовуючи лише два комп’ютери. На одному здійснювався набір листів та проєктів рішень, а на іншому була встановлена примітивна програма "Документообіг", яка давала змогу реєструвати тільки вхідну кореспонденцію. Пізніше з’явилася нова система документообігу з функціями для реєстрації вхідної, вихідної та внутрішньої кореспонденцій (вже автоматично формувалися конверти та реєстри відправлень).
На сьогодні в Комісії запроваджується система електронного документообігу. Це один із заходів спільного проєкту Комісії з Координатором проектів ОБСЄ в Україні "Посилення кібербезпеки і прозорості адміністрування виборчих процесів в Україні", метою якого є повна автоматизація процесів документообігу в ЦВК.
Пройшла еволюційний шлях з 1998 року й Єдина інформаційно-аналітична система "Вибори". Її попередником була інформаційно-аналітична система "Вибори-98", яку створили під час підготовки до виборів народних депутатів. Вона мала два рівні: центр збору та обробки інформації ЦВК та 27 регіональних центрів, до яких надходила інформація від ОВК. Проте зв’язок між Комісією та регіонами налагоджувався лише під час приймання результатів виборів.
Уже наступного року на президентських виборах запрацювала ЄІАС "Вибори". Її програмно-технічні комплекси встановили у приміщеннях усіх 225 виборчих комісій. А відомості про хід голосування та підрахунок голосів виборців збиралися по кожній дільниці.
У 2002 році під час чергових парламентських виборів вперше забезпечувався надійний телекомунікаційний зв᾿язок для передачі інформації від ОВК до ЦВК протягом усього виборчого процесу, а не тільки в день голосування. При цьому діяв резервний канал передачі інформації – корпоративна мережа "Укрпошти".
Згодом в ЄІАС була створена інформаційно-аналітична підсистема "Списки виборців" для складання та уточнення списків виборців на дільницях. Згодом вона стала основою для первинного наповнення баз даних Державного реєстру виборців (ДРВ).
У 2007 році побудували Комплексну систему захисту інформації в інформаційно-аналітичній системі "Вибори народних депутатів України", а через три роки – в ІАС "Вибори Президента України".
У процесі розвитку та вдосконалення ЄІАС застосовувалася веборієнтована архітектура з єдиною базою даних та серверними ресурсами у приміщенні Комісії. На чергових та позачергових виборах народних депутатів 2012 та 2014 років почали використовуватися відомості з ДРВ про виборчі дільниці на постійній основі та одномандатні виборчі округи. Також розробили модуль для збереження в системі та оприлюднення на сайті документів окружних виборчих комісій (рішень, звітів тощо).
Під час підготовки до місцевих виборів 2010 року в ЄІАС було створено нову інформаційно-аналітичну систему "Місцеві вибори", яка функціонувала на рівні ЦВК. Інформація від ТВК надходила до Комісії як в паперовому, так і в електронному вигляді й за допомогою спеціального програмного модуля завантажувалася до бази даних ІАС.
А вже на наступних місцевих виборах (через п᾿ять років) інформація від ТВК передавалась через органи ведення ДРВ та надходила на відповідний сервер ЦВК з попередньою перевіркою змісту та кодування повідомлень.
У жовтні 2021 року Комісія схвалила Концепцію Єдиної автоматизованої інформаційно-аналітичної системи Центральної виборчої комісії (ЄІАС ЦВК). Зазначений документ було розроблено із залученням представників експертного середовища. Після створення ця система має об’єднати з урахуванням вимог виборчого та референдумного законодавств офіційний вебсайт Комісії, автоматизовані інформаційно-аналітичні системи з організації виборів та референдумів, Державний реєстр виборців, систему електронного документообігу Комісії, АІС "Електронні сервіси", АІС управління персоналом тощо.
Створення ЄІАС ЦВК, впровадження інформаційних технологій у роботу виборчих комісій та комісій з референдуму сприятиме підвищенню рівня прозорості, відкритості та доступності інформації щодо виборчих і референдумних процесів; зростанню ефективності діяльності виборчих комісій та комісій з референдуму; забезпеченню повноти, актуальності та достовірності відомостей щодо виборчого та референдумного процесів, підвищенню швидкості їх обробки; пришвидшенню процесів приймання та обробки протоколів виборчих комісій, комісій з референдуму про підрахунок голосів виборців, підсумки та результати голосування під час проведення виборів та референдумів тощо.
Важливою сторінкою в історії Комісії стало й створення Державного реєстру виборців. У лютому 2007 року ухвалений Закон України "Про Державний реєстр виборців", згідно з яким Центральна виборча комісія стала розпорядником ДРВ. А наприкінці вересня 2009 року ввели в експлуатацію автоматизовану інформаційно-телекомунікаційну систему "Державний реєстр виборців", що у серпні 2011 року трансформувалась в автоматизовану інформаційно-комунікаційну систему (АІКС).
"Державний реєстр виборців є серйозною перепоною маніпулюванню кількісними показниками виборчого корпусу. На сьогодні система Державного реєстру виборців дає змогу повною мірою контролювати, на підставі яких документів, яких конкретно дій та чи інша особа з’явилася в базі даних Реєстру. Запровадження Державного реєстру виборців в Україні створило передумови для вдосконалення виборчих процедур, зокрема, надало можливість оперативно отримувати інформацію про зміну демографічної ситуації, місця проживання громадян тощо", – зазначала в 2012 році тодішня заступник Голови Комісії Жанна Усенко-Чорна.
Основні завдання Реєстру – це ведення персоніфікованого обліку виборців та складання списків виборців для проведення всіх видів виборів. Сьогодні ДРВ містить 38 млн 167 тис. 329 записів, із них 34 млн 771 тис. 313 записів про виборців.
Так, щомісяця відділи ведення ДРВ отримують близько 25 тис. відомостей періодичного поновлення бази даних Реєстру. Ця база містить понад 300 тис. записів від майже 6 тис. суб᾿єктів – органів реєстрації місця проживання, Державної міграційної служби, органів реєстрації актів цивільного стану, Державної пенітенціарної служби, Міністерства оборони та інших.
Також за роки функціонування ДРВ виготовив 365 685 списків виборців під час проведення загальнонаціональних та місцевих виборів.
Ще одне важливе завдання ДРВ – це виготовлення під час виборчих процесів іменних запрошень на основі даних Реєстру, що дає змогу унеможливити помилки (на відміну від ручного заповнення) та зменшити навантаження на ДВК.
Із започаткуванням ДРВ створили реєстр виборчих дільниць. Він підтримується в актуальному стані незалежно від дати проведення виборів.
Також розробили програмне забезпечення для зчитування та роботи з даними, що містять паспорти у формі пластикової картки. Тож відділи ведення Реєстру забезпечені кардрідерами для зчитування інформації з ID-карток.
У серпні 2011 року в ДРВ з᾿явився і свій інформаційний інтернет-ресурс. За цей час сайт Реєстру відвідали близько 6,5 млн осіб, половина з яких скористалися сервісом "Особистий кабінет виборця", що дає змогу виборцю перевірити його включення до Реєстру, отримати інформацію про виборчі дільниці, утворені на постійній основі, а також переглянути всі виборчі кампанії, в яких він може взяти участь.
Важливе значення має й захист інформаційних ресурсів. Для цього було створено потужну комплексну систему захисту інформації АІКС "Державний реєстр виборців", за час функціонування якої було виявлено та знешкоджено понад 25 тис. вірусів.
За оцінками фахівців, зокрема, й наших міжнародних партнерів, ДРВ – одна з найточніших систем обліку виборців у світі.
Пресслужба
Секретаріату Комісії