За кілька днів до проведення виборів, 20 березня, Центральну виборчу комісію відвідав Президент України Віктор Ющенко. Власне, такий візит глави держави до чільного виборчого штабу країни став першим з часу існування Центральної виборчої комісії як самостійної державної інституції.

У супроводі Голови Центрвиборчкому Ярослава Давидовича та першого заступника глави Секретаріату Президента Івана Васюника Віктор Ющенко ознайомився з діяльністю окремих підрозділів Комісії, зокрема відділу комплексного захисту інформації та адміністрування обчислювальних мереж, спостерігав за роботою серверного обладнання, завдяки якому 26 березня в режимі „он-лайн” буде передаватись оперативна інформація про хід та результати голосування від дільничних та окружних виборчих комісій.

Президент мав тривалу розмову з членами Центральної виборчої комісії, в ході якої дав високу оцінку рівневі підготовки організаторів виборів до дня голосування.

Він, зокрема, сказав:

Шановний Ярославе Васильовичу, шановні члени Центральної виборчої комісії, шановні журналісти!

Я хотів би підкреслити на початку нашої розмови одну дуже важливу річ: можливо, вперше ми стоїмо на порозі проведення в Україні істинно чесних виборів. Я не хочу ідеалізувати ситуацію, розуміючи, що в такому складному контексті, як вибори, можна говорити про багато проблем, що виникають під час проведення і підготовчої роботи, і власне самих виборів. Але окремим курсивом хочу сьогодні виділити одну з засадничих функцій, яку в цій кампанії прагне продемонструвати система виконавчої влади – це виключно сприяння проведенню чесних виборів.

Перед жодною гілкою і рівнем влади, перед жодною політичною силою не поставлено бодай найменшого завдання, яке б конфліктувало з законодавством і не відповідало нормам і положенням, передбаченим як Законом про вибори народних депутатів України, так і Законом про місцеві вибори.

Кілька слів хочу адресувати представникам засобів масової інформації. Для реалізації цієї доброї волі, шановні журналісти, ми б хотіли бачити перш за все у вашій особі та позиції посланців доброї волі,  людей, які можуть  об’єктивно допомогти владі всіх рівнів і всіх гілок, починаючи від законодавчої й виконавчої, від ЦВК до окружних та місцевих комісій,  звернути увагу на проблемні або невирішені питання. І при цьому не політизувати це питання, не формувати якийсь психологічний тиск. Бо дещо дивною видається ситуація, коли піднімається рейвах навколо того, що 8 тисяч виборців у тих чи інших округах десь було загублено, а потім відновлено у списках, але відновлені вже не мало не багато – близько 200 тисяч чоловік. І чомусь забувають те, що у списках, які ми отримали, для того, щоб   на їх основі здійснювати цю підготовчу роботу, ще 8 місяців тому було декілька сот тисяч мертвих душ. А якщо порівняти ті списки зі списками другого туру президентських виборів, то, можливо, треба говорити навіть про мільйон-півтора мертвих душ, які вдалось вилучити завдяки колосальній  копіткій роботі, перш за все і ЦВК, і відповідно окружних та дільничних комісій, і  органів місцевого самоврядування. Наводжу цей приклад для того, щоб ми просто відчували порядок цифр, те, з якою проблемою ми змагаємося. Тоді легко буде оцінювати, достатню чи недостатню роботу провели відповідні структури і органи щодо забезпечення об’єктивно реальних списків. Хоча, безсумнівно, роботу по складанню і уточненню списків треба вдосконалювати, щоб згодом мати постійний загальнонаціональний Реєстр виборців, у який би вносились оперативні зміни  який би жив разом із життям цілої України, навіть незалежно від того, проводяться чи не проводяться вибори відповідного року.

Окремо хочу виділити позиції, які час від часу ще стають предметом дискусії – відносно проблеми фінансування. Якщо характеризувати ситуацію без деталей, як кажуть, одним мазком, то на сьогоднішній день  практично на всіх рівнях забезпечено 100-відсоткове фінансування всіх потреб виборчої кампанії.

Скажімо, по виборах до місцевих рад 200 мільйонів гривень з необхідних 215 мільйонів профінансовано. Не перераховано ще зарплату за дні виборів, але треба розуміти, що це витрати „пост фактум”, того, що ще відбудеться.

Так само й з фінансуванням виборів до Верховної Ради – сьогодні профінансовано 85 відсотків необхідних коштів. Усі планові та календарні витрати профінансовані. На деяких дільницях, у деяких окружних комісіях можуть виникати питання щодо асигнування фінансів на рівні місцевого бюджету, але, як свідчить сьогоднішній аналіз, це досить незначні епізоди, про які навіть не варто сьогодні поширювати якісь особливі коментарі.

У цілому фактично той 1 мільярд гривень, які потрібні для фінансування виборів в Україні, виділений в обсягах 85 відсотків, і кошти пішли на місця. А решта 15 відсотків – це фінансові витрати дня виборів або наступних днів після дня виборів, включаючи й компенсацію витрат на рекламу тих політичних сил, які виграють вибори, плюс заробітна плата, матеріально-технічні затрати щодо доставки тощо.

Мабуть,  якщо завершувати проблему фінансування виборів, то логічно було б задати запитання: чи не занадто велика ціна виборів, які проводить Україна, відповідно до тієї моделі, тих правил, які ми обрали? 1 мільярд коштує виборча кампанія 26 березня 2006 року. Але люди працюють напружено й не рахуються з труднощами. Тільки за останні дні – я порівняв ті дані на 17 березня  з тими даними, що на сьогодні є, – очевидно, що зроблена велика робота, і людей можна привітати. Бо якщо на сьогодні тільки 96  дільничних комісій не сформовано у мінімальному складі, а кілька днів тому було 2,5 тисячі, то це добрий шмат роботи.

Про питання матеріального забезпечення дільниць, тему скриньок та іншого. Я виходжу з наявної інформації, і вона свідчить, що ці питання вирішені. Що стосується  площ для розташування дільниць, то ще для 1,7 тисячі дільниць, я так поінформований, це залишається проблемою, але вона впирається в те, що якщо, наприклад, у селі Хоружівка є сільська рада чи селищний клуб, який може відповідати цим потребам, то за 3-4 дні ширше стіни не можна зробити. Просто більш вдалого,  альтернативного приміщення, яке б краще відповідало вимогам, у наявності немає. Але й ця проблема вже мінімізується.
Облаштування виборчих кабінок, гадає, є актуальною темою найближчих днів ще для дуже багатьох виборчих дільниць. Тут треба мобілізуватись комісіям, її можна розв’язати в найближчі два-три дні. І при виділенні фінансів це не є якась серйозна проблема, адже кошти є, приміщення, як правило, виділені, все решта – суто технічні питання.

Мені приємно відзначити, шановні колеги, що Центральна виборча комісія здійснила велику роботу щодо організації виборчого процесу. І прошу кожного з вас мати таку ж вимогливість і відповідальність, щоб об’єктивно інформувати про проблеми, які можуть ще виникати. Повірте – вам є чим пишатись.  Переконаний, що такого рівня підготовки до виборів Україна ще не мала.

А різного роду дискусії навколо цього питання виникають тому, що цього разу ми зачепили і відверто спробували підняти ті речі, які завжди знаходились „під килимом”. Комусь психологічно вигідно поширити думку, що виконавчі органи, чи країна, чи влада, чи відповідна вертикаль, яка відповідає за вибори, мовляв, призвели до того, що країна не готова до виборів. Це радикально хибна думка.

Я переконаний, що на цих виборах набагато чіткішою, прозорішою й більш доцільною є схема використання відкріпних посвідчень. Абсолютно чітко сформульовано правила голосування вдома. Обґрунтованою і дійовою показала себе система формування виборчих списків – зокрема завдяки координації зусиль відповідальних за це осіб з Міністерством внутрішніх справ, прокуратурою, ми про це окремо говорили  з Генеральним прокурором і Міністром внутрішніх справ, були створені комісії, у взаємодії з паспортними столами знаходили врегулювання багатьох питань, щодо яких виникали проблеми.

Безумовно, заслуговує відзнаки великий потік соціальної реклами, організований ЦВК останнім часом через засоби масової інформації. Це і заклик перевірити себе у виборчих списках, і допомога виборцям розібратися у виборчих бюлетенях різних кольорів на виборах різних рівнів, і низка інших питань. Гадаю, що це дуже важлива й потрібна інформація, яка доводиться до виборця. Хоча можна передбачити, враховуючи всі новації виборчих перегонів, що клопотів буде дуже багато, і мабуть, для багатьох людей. Як засвідчує статистика, це може бути і 15, і 25 відсотків виборців, яким нелегко буде розібратися в нових виборчих правилах. І все ж, я гадаю, наша позиція має полягати в тому, що ми повинні зробити все у повній відповідності з Законом.

Тому дозвольте ще раз подякувати вам за всю проведену роботу в рамках підготовки виборів усіх рівнів і висловити переконання, що 26 березня, в  цей дуже напружений  день, ви будете на висоті.

Дякую.

Президент також уважно вислухав зауваження і пропозиції членів Центральної виборчої комісії щодо удосконалення виборчого законодавства, яке б сприяло максимально вільному й поінформованому волевиявленню виборців, та низки інших проблем поточного виборчого процесу.

За підсумками зустрічі Віктор Ющенко та Ярослав Давидович провели брифінг для представників  засобів масової інформації.

Прес-служба
Центральної виборчої комісії

20.03.2006 р.