До ЦВК надійшла скарга, у якій суб’єкти звернення просили, зокрема,  визнати протиправною бездіяльність Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії, яка, на їхню думку, полягала в неприйнятті нею рішення про призначення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 – 5, 7 та Кароліно-Бугазького сільського голови.

Разом з тим до Комісії надійшла постанова вказаної виборчої комісії від 4 лютого 2021 року, якою вона встановила неможливість призначення зазначених повторних виборів без припинення повноважень депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради та Кароліно-Бугазького сільського голови, які набули своїх повноважень за результатами місцевих виборів 25 жовтня 2020 року.

Таким чином суб’єкти звернення по суті оскаржували ухвалене сільською ТВК рішення про неможливість призначення повторних виборів.

Отже, ЦВК залишала вказану скаргу без розгляду по суті, оскільки рішення чи дії ТВК оскаржуються виключно до суду і Комісія є неналежним суб’єктом її розгляду.

Разом з тим, Комісія зауважила, що враховуючи судові рішення, повинна вжити в межах компетенції всіх можливих заходів для забезпечення ефективного відновлення порушених виборчих прав субʼєктів звернення.

При цьому, звернуто увагу, що обсяг законодавчо визначених повноважень Комісії є обмеженим, що з урахуванням частини другої статті 19 Конституції України та частини другої статті 3 Закону, унеможливлює вихід Комісії за межі своєї компетенції та перебирання на себе функцій законодавчої чи судової влади. Крім того, Комісія не може вчиняти дії та приймати свої акти всупереч рішенням судів, які набрали законної сили, зокрема з власної ініціативи скасовувати рішення Кароліно-Бугазької ТВК чи зобов'язувати Кароліно-Бугазьку ТВК вчиняти певні дії, що стосуються цього ж предмету спору, враховуючи рішення Одеського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2020 року у справі № 420/14069/20 та постанову П’ятого апеляційного адміністративного суду від 29 січня 2021 року у цій же справі.

ЦВК констатувала, що на сьогодні законодавством України не передбачено ефективного механізму поновлення порушених виборчих прав у разі скасування судом або ЦВК під час виконання нею контрольних функцій за діяльністю територіальних виборчих комісій їх протиправних рішень про визнання обраними, реєстрацію депутатів місцевої ради, сільського селищного, міського голови після набуття вказаними особами своїх повноважень.

Тому Комісія звернулася до Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування з проханням вжити заходів щодо законодавчого врегулювання двох питань. А саме – узгодження моменту набуття повноважень обраними депутатами, сільськими, селищними, міськими головами із строками оскарження результатів виборів у суді або до  набрання відповідними рішеннями судів законної сили.

А також – додаткової підстави дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради, сільського, селищного, міського голови в разі скасування Комісією або судом незаконних (протиправних) рішень територіальної виборчої комісії про визнання особи обраною та її реєстрацію депутатом чи головою.

Управління комунікації
Секретаріату Комісії