20 березня Голова Центральної виборчої комісії Ярослав Давидович взяв участь у роботі засідання за круглим столом, на якому обговорювалась тема „Шляхи оптимізації виборчої системи для парламентських і місцевих виборів в Україні”. Цей захід був організований Комітетом Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування.
У своєму виступі керівник головної виборчої інституції країни зупинився на уроках і перших підсумках досвіду застосування пропорційної виборчої системи в Україні.
Я.В. Давидович відзначив, що процес утвердження в громадянському суспільстві політичної відповідальності, яку беруть на себе політичні партії за результатами виборів, виявився для України більш складним і тривалим, ніж дехто сподівався. І після проведення минулорічних виборів у державі залишається чимало прихильників як суто мажоритарної, так і змішаної системи проведення виборів, які вважають, що нова система себе виправдала ще не повністю.
- Хотів би зазначити, – зауважив Голова ЦВК, – що особисто я далекий від ідеалізації пропорційної системи, але переконаний, що на загальнодержавному рівні вона є більш прийнятною і носить більш демократичний характер, ніж мажоритарно-пропорційна. Одним з очевидних її наслідків є хоча б той, що нарешті в державі припинилась торгівля мажоритарними виборчими округами під прикриттям так званих інтересів виборців, адже останнім часом в одномандатних округах відбувався зовсім не конкурс передвиборчих програм, а фактично перегони великих фінансово-матеріальних та адміністративних ресурсів.
До позитивних факторів він відніс також те, що ця система не вимагає проведення додаткових виборів, як це було раніше, у випадку звільнення одномандатного виборчого округу. Таким чином, пропорційні вибори ще й забезпечують економію державних коштів.
У той же час одним з головних негативів цієї системи називалась фактична неможливість громадян безпосередньо висуватись кандидатами у народні депутати України, оскільки це право віддане політичним партіям і виборчим блокам. Також, на жаль, Законом не обумовлені критерії відбору кандидатур, які пропонуються для включення до виборчого списку. Отже громадянин, який бажає реалізувати своє пасивне виборче право (особливо безпартійний), не має для цього достатньої інформації і можливостей, тобто цей процес не є прозорим для суспільства.
Отже, процедура висування кандидатів у народні депутати України, наголосив Ярослав Давидович, має бути прозорою, зрозумілою і доступною виборцю, сприяти структуризації партійної системи, а не надмірному зростанню ролі політичних лідерів. Це питання повинне бути врегульоване на законодавчому рівні з метою забезпечення реалізації конституційних виборчих прав саме громадян, а не політичних партій.
Окремо зупинився очільник Центральної виборчої комісії на питанні закритих виборчих списків. За таких умов, відзначив він, виборець жодним чином не може вплинути на розташування кандидатів у списку, що до певної міри мінімізує відповідальність уже обраних депутатів перед громадянами. До того ж, громадянин голосує за кандидатів у депутати фактично „всліпу”, оскільки інформації щодо них, окрім першої п’ятірки, майже не отримує. Тому більш демократичним, на думку Я. Давидовича, було б функціонування пропорційної системи з регіональними списками, за якої кожен виборець повинен віддати свій голос за конкретного депутата.
Серед інших недоліків, якими позначилась нова виборча система в нашій країні, він виокремив ще й такі, як зменшення особистої відповідальності депутатів, послаблення їх зв‘язку із виборцями, а також виникнення диспропорції щодо представництва в парламенті окремих регіонів.
Та якщо загалом пропорційну виборчу систему на загальнонаціональному рівні Голова Центрвиборчкому вважає більш оптимальною, то проведення за пропорційною системою місцевих виборів, принаймні в тому вигляді, як це регламентовано чинним законодавством, стало, на його думку, дещо поспішним кроком.
Ярослав Давидович підкреслив, що Україна давно вже потребує зведеного кодексу законів та інших нормативних документів, які б уніфікували питання організації та проведення виборчих і референдумних процесів. Тож він відзначив важливість організованого заходу і ту роботу, яку здійснює з метою розробки Виборчого кодексу парламентський Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування. Саме він є профільним з цієї тематики, тож Голова ЦВК висловив сподівання, що завдяки спільним зусиллям усіх зацікавлених сторін ця робота вже незабаром матиме конкретні результати у вигляді підготовлених законодавчих актів.
Відділ взаємодії із засобами масової інформації
Секретаріату Центральної виборчої комісії
20.03.2007 р.